måndag 6 februari 2012

Solgläntat - inspirationskväll

Rom byggdes inte på en dag

  I torsdags fick vi möjligheten att få ta del av Solgläntans förskola i Kärra. Där fick vi uppleva hur deras arbetssätt reflekterades i miljöerna. Trots att barnen inte var där fysiskt så fick jag ett starkt intryck av deras närvaro och deras pågående projekt. Att få se hur materialet inte bara låg framme och var tillgängligt utan att även få se hur det användes. Det var inte bara kortsiktiga projekt som städats undan efter dagens slut utan det var utforskande och projekt som fick lov att vara framme och fortsättas med under nästkommande dagar. Detta visar på en respekt för barnens fördjupning i material och skapande, deras läroprocess. 
Något annat som jag upplevt på flera förskolor som jag besökt samt denna förskola är entrén som har en talande bild- och textdokumentation som vittnar om deras förhållningssätt gentemot barnen och dess läroprocesser.
Under denna utbildning har jag besökt fantastiska förskolor med massor av idéer och inspiration. Nu är jag så inspirerad att jag nästan exploderar. Utmaningen för mig blir nu att applicera detta på min förskola. Hur får jag barnen delaktiga i att skapa en miljö som utmanar, inspirerar och inbjuder till lek, utforskande och aktivitet. En annan utmaning blir att få med kollegor som inte genomgått min process, i denna kurs. Vi får ta ett steg i taget. Rom byggdes inte på en dag. 
Arrivederci!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar