lördag 22 oktober 2011

Matematik, perception, kultur och njutning


En het debatt på många förskolor handlar om det farliga, det fruktansvärda, det fula och helt underbara sockret. I de tre kommuner som jag har arbetat i har just sockret utsetts till en syndabock för samhällets viktökning och nedsatta hälsa, därav ett förbud av socker på förskolan, ofta på initiativ av föräldrar. Ut med sylt, ketchup och bakning på förskolan. Samtidigt är det vanligaste samtalsämnet mellan många av barnen och deras föräldrar under den senare delen av veckan, Fredagsmys! Det är just här som jag anser att vi tappar något, en konstform som innefattar alla sinnena och berör i stort sett hela läroplanen, bakning. Efter att ha växt upp i en familj där matlagning och bakning kan ses som en konstform i allra högsta grad. En fröjd för perceptionsförmågan, både luktsinne, smaksinne och ögat samtidigt som känslan av att knåda en deg och se hur bullarna jäser upp i ugnen och kan vara helt magiskt.

Processen att baka är ett omfattande projekt. Att komma på vad man ska baka, hitta recept, handla ingredienser, hitta verktygen, mäta, väga, göra allt i rätt ordning, tillaga, ta tiden, vänta, plocka undan och städa och sen det viktigaste att njuta tillsammans med sina vänner!

Att baka är inte bara att äta gott, det är även kultur. Nästan alla högtider kretsar kring mat. Pepparkakor, saffransbullar och julskinka till jul. Sill, potatis och jordgubbar till midsommar. Tårta och kakor på födelsedagar. Semlor på semmeldagen och våfflor på våffeldagen för att nämna några klassiska exempel på detta.


 "I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kultur- skapande som att överföra ett kulturarv värden, traditioner och historia, språk och kunskaper från en generation till nästa." (Lpfö 98, rev 2010, s.6)

Under en kort resa till mina svärföräldrar i Mora så fick jag möjligheten att baka traditionell kavelgris i en riktig bagarstuga med huckle och matchande förkläde. En helt underbar upplevelse med en rad belöningar. Med roligt sällskap i traditionell och spännande miljö, knådade, borstade och skrattade vi oss igenom bakningen. Förutom att vi nu har bröd i frysen ett bra tag framöver så fick jag lära mig en konstform samt ta del av den kultur som fortfarande är stark i Dalarna. 


"Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar." (Lpfö 98, rev 2010, s.5)

För att nämna några av de mål som förskolan strävar mot. Förskolan ska sträva efter att varje barn

·      känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer,

·      utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,

·      utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,

·      utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

·      utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,
(Lpfö 98, rev 2010, s.9-10)






Arrivederci!

4 kommentarer:

  1. Man behöver väl inte sluta baka för att man uteslutit sockret? Barnen blir lika glada av att baka bröd, frallor, fullkornsscones etc att bjuda kompisarna på till mellanmålet! På vår förskola har vi delade meningar. Jag och någon till tycker att sockret kan föräldrarna få välja när och hur de vill ge barnen medan andra sticker till ettåringarna bullar på kanelbullens dag och glass på kalas... Jag tycker att man lätt kan fira barnens högtidsdagar utan onödigt socker.

    SvaraRadera
  2. att allt alltid ska vara svart eller vitt. det finns ju faktiskt en gråzon där allt inte är lika självklart.

    man kanske inte måste ge barnen onyttigheter i förskolan, kanske kan man omvandla onyttigheterna till, kanske inte nyttigheter, så iaf... bara gott att äta. det är svårt. men som therese här ovan sa, man kan ju fortfarande baka även om det inte blir muffins eller kladdkaka.

    SvaraRadera
  3. Oj va roligt att någon faktiskt läser bloggen.

    Therese och Emma, Visst kan man baka och det gör Vi även på min förskola, inte bara sockerbaserade bakverk. Men egentligen ska vi inte baka, inte bara på grund av sockret men även om vi vill ha ingredienser så måste vi pedagoger oftast själva köpa med egna pengar på grund av alla besparingar i stadsdelen, och det ställer gärna jag och mina andra kollegor upp på regelbundet på grund av att vi ser värdet i denna process. Ett annat argument mot detta på en tidigare arbetsplats var, hygien. Att barnen inte kunde leva upp till de riktlinjer som köket hade.

    Det jag stör mig på är att man inte fokuserar på måttlighet och kvalité utan försöker hitta EN syndabock för ett samhällsproblem som innefattar olika val av livsstil. Min man är lärare i idrott och hälsa på högstadiet och det ämnet är ett av de minst prioriterade, och ett ämne som reduceras mer och mer. Det får en ju att fundera på vad som är värst för hälsan.

    Jag är medveten om att det inte bara är svart och vitt och att vi förskollärare är bra på att nyttja gråzonen och vara kreativa och flexibla. Syftet med mitt inlägg var inte alls att vi ska äta glass på födelsedagen utan en hyllning till processen att baka och laga mat.

    SvaraRadera
  4. Intressant diskussion:)Instämmer i hyllningen till matlagning och bakning som konstform - en fröjd för sinnena och lärorikt på många sätt. Förstår vad du menar när du skriver att det är absurt att utse sockret som den enda boven i dramat när alla vet att det är så många faktorer som påverkar vår hälsa. Personligen har jag svårt att tro att någon enstaka semla eller kanelbulle skulle kunna vara så skadligt i jämförelse med andra farliga ting så som avgaser, strålning m.m.

    SvaraRadera