torsdag 29 mars 2012

Nyskapande i tredimensionella material


Den 15 mars hade jag och min basgrupp lyckan att bli inbjudna till Marias (http://patricia990.blogspot.se/) förskola i Trollhättan. Bara resan dit och hem visade sig vara ett äventyr men det är en helt annan historia. Där hade hon förberett med rundvisning, inspiration samt material. Vi hade även fått instruktioner att själva ta med tidningar, tänger och hårfön. Dessa använde vi knappt i slutändan då tanken utvecklades och förändrades. 

Som ett överraskningsmoment och inspiration presenterade Maria bilder från boken och av konstnären Hundertwasser (http://sv.wikipedia.org/wiki/Friedensreich_Hundertwasser), konstverk med starka färger, mönster och perspektiv. Av dessa fick vi välja ut varsin som talade extra mycket till oss. Det var förvånansvärt enkelt, för det var precis det som bilden jag valde gjorde, talade till mig. Sen varför den gjorde det kan jag inte säkert säga.




Vi knippsade isär hönsnät med extra stora hål och började utforska material och forma efter känsla i kombination av material och vision. Detta material är relativt nytt för mig och jag förälskade mig i det snabbt och beslöt mig för att inte blanda in tidningar och lim. Den hårda metallen i kombination med sin mjuka böjlighet och formbarhet tilltalade mig. 

 




Under processen diskuterade och skrattade vi konstant. Dessa diskussioner om bland annat andra konstupplevelser ledde till att jag trots allt ville blanda in mer material som konstrast till metallen. Jag letade upp garn i de färger som fanns med i inspirationsbilden. Jag gick alltså tillbaka till ursprungstanken efter att ha lämnat den ett bra tag. Detta blev så småningom en nya dimension i mitt skapande. 




Slutligen berättade vi för varandra om våra egna processer och avslutade med att samla allas verk i en gemensam utställning. 






 

Tack Maria för en underbar kväll med nya tankar och upplevelser. Du är underbar!

Arriverderci!

1 kommentar:

  1. Ser underbart ut! Såå synd att jag missade tillfället! Härliga bilder!

    SvaraRadera