söndag 29 april 2012

Någon måste skoja med mig?!



Goodwill är tydligen det enda som ska locka samhällsmedborgare att välja läraryrket. I alla fall om man ska gå på skolverkets nya kampanj. Visst är det ett av de vanligaste skälen till varför många väljer just att bli lärare. Men att det ska vara ett skäl till att läraryrkets status skulle höjas kan man ju glömma. Förlåt jag glömde, lärarlegitimationen ska också vara en drivkraft. Ett papper som vem som helst kommer kunna skriva ut på nätet så fort man blivit beviljad, inget fint diplom precis. Men att ingångslönen ligger runt 20000 kronor och att löneutvecklingen ligger på ett stadigt 200-500 kronor om året kan det påverka varför statusen på yrket inte har någon vidare status eller varför för få vill läsa till lärare och ta på sig CSN-skulder på flera hundratusen, en skuld som man aldrig kommer kunna betala av. 


Visst jag älskar mitt jobb och min man är också lärare men Vi har ju i vårt beslut offrat en viss levnadsstandard för vår goodwill. Min stadsdel ska nu spara 39 miljoner kronor och vilka tror ni får ta en stor del av smällen? Jo barnen, skolan och personalen. Köpstopp, inga vikarier, semester när det passar, större barngrupper, förhalning av de nya förskolorna som skulle öppna, ännu längre köer vilket leder till att föräldrarna kan inte börja arbeta och i sin tur inte kan bidra med skatteintäckter och de ska spara in 21 lärartjänster. Publicera detta, en del av verkligheten på skolverkets hemsida istället för kändisars (de sk. ”lyckade människor” i samhällets ögon) tacksamhet till lärare, som i mina ögon ofta är superhjältar som offrar sig för det ”greater good”. 


Här kommer några av de tårdrypande reklamfilmerna från skolverket:




Ber om ursäkt för mitt bittra inlägg men någon gång måste frustrationen få komma ut.

Arrierderci!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar