måndag 26 september 2011

Ett omöjligt möjligt projekt


Denna dokumentation visar hur ett barn kan utveckla sin förmåga genom lera. Till en början är barnet arg och vill att pedagogen ska göra Sandvargen till henne eftersom hon inte klarar det själv. Istället hämtar pedagogen en bok med bilden av det objekt som barnet vill skapa. Genom att analysera bilden och diskutera hur många bollar och andra former som krävs för att få ihop armar, ben, huvud, kropp, svans och öron så börjar barnet sakta gå med på att göra en del i taget. De ställs inför olika dilemman under skapandet, exempelvis hur huvudet skulle kunna sitta fast på kroppen, men allt detta löste de tillsammans. Det fick ta den tid det tog. När barnet var i fasen att färglägga sin Sandvarg så var hon så stolt och berättade ivrigt om hur hon gjort och hur enkelt det var. Hon erbjöd sig att göra en till som present till avdelningen som vi kan använda när vi läser boken om Sandvargen. Cirka 15 minuter senare så knackar hon på min rygg och visar stolt upp en Sandvarg i lera som hon gjort helt utan hjälp av någon annan än hennes egen förmåga.

Jag skulle vilja påstå att barnet nu har erövrat ett nytt språk och känner sig trygg i att använda sig av materialet. Från att vara helt säker på att hon absolut inte kunde göra en Sandvarg i lera till att stolt visa upp sina alster för pedagoger, föräldrar och vänner. Ett erövrat språk som förhoppningsvis kommer komma väl till pass vid senare tillfällen i livet.

Vidare reflektioner kommer.
Arrivederci!

Arrivederci!

2 kommentarer:

  1. Åh, en sån fin historia. Du har fångat det stora i det lilla...just det ögonblicket kan ju påverka henne för all framtid. Svindlande egentligen...vilket ansvar vi har alla vi som jobbar med barn och ungdomar!

    Ser fram emot att höra dig berätta om ditt Reggio- besök:) Ses morgon! / Lena

    SvaraRadera
  2. så fint förklarat, och med filmen som visar en teori i verkligheten. saker som kan verkar så vardagliga och små för oss vuxna men som är ett stort steg för barnet.

    SvaraRadera