tisdag 24 januari 2012

Olika glasögon, olika upplevelser


Jag är medveten om att det pedagogiska förhållningssätt som växt sig starkt i Reggio Emilia är en filosofi och inte en renodlad pedagogik. Det är mycket därför som jag blivit så inspirerad av denna. Perspektiv och förutsättningar varierar, förändring och utveckling är naturligt och nödvändigt vilket Reggios filosofi är mycket tydliga med. Det är inte meningen att alla ska göra samma sak på samma sätt utan lyfter istället allas olikheter och förändring som en resurs.

I stort sett varje torsdag när jag är på min utbildning till att bli atelierista så är min man, som också är lärare men för äldre åldrar, på utbildning inom Montessoripedagogik som han tar genom hans skola, som är en Montessoriskola. Våra perspektiv, både genom metareflektion samt utifrån perspektiv till dessa förhållningssätt gör att diskussionerna flödar och vi upptäcker ofta att utmaningarna i förskola samt högstadium inte är så långt ifrån varandra och att det finns många olika sätt att bemöta dessa.

Ett exempel på hur olika förhållningssätt kan variera är följande. Min kollega är barnskötare och utbildad inom Montessoripedagogik och arbetar en dag i veckan på min avdelning och en dag i veckan på en annan förskola. Hon berättade om ett exempel på den andra förskolan som är arbetar inspirerat av Reggio Emilias filosofi. En situation där några barn satt med en stämpeldyna och stämplar och gjorde avtryck på papper, plötsligt tog ett av barnen sin hand och tryckte mot stämpeldynan och började göra avtryck. Detta ansåg min kollega inte var okej eftersom det inte var det som materialet var avsett till. Här skiljer sig mina och hennes åsikter lite. Jag anser att om det inte är så att man gett barnen en specifik uppgift, utmaning där material och verktyg ska användas på ett visst sätt så ser jag det som självklart att de själva experimenterar och utforskar med sina sinnen. Självklart ska det finnas ramverk även för detta, man får exempelvis inte börja göra tryck på väggar och andra människor som inte är med på det men annars så är material till att experimentera med enligt mig. Med en närvarande pedagog så kan man lätt ge dem utrymme att experimentera med material som kanske är tänkt att användas på ett visst sätt. Men det är intressant att diskutera denna typ av situationer. Min kollega är mycket klok och har massa bra tankar och reflektioner men det utesluter inte det faktum att vi inte alltid tänker lika. Det blir ett nyttigt utbyte av tankar och reflektioner när olika perspektiv möts.


Arrivederci! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar